5 weken oostkust Australie - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Femy Timmer - WaarBenJij.nu 5 weken oostkust Australie - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Femy Timmer - WaarBenJij.nu

5 weken oostkust Australie

Door: Femy

Blijf op de hoogte en volg Femy

21 Januari 2013 | Thailand, Bangkok

Nu onze ‘down under’ avonturen alweer achter de rug zijn, is het weer tijd voor een verhaaltje over al onze belevenis in het prachtige Australia!
Als de dag van gisteren kunnen we ons nog herrinneren hoe onze trip op 3 december begon. Met een gemengt gevoel verlieten wij Sydney om met de bus naar onze eerste stop ‘Byron Bay’ te gaan. En dit was zeker even wennen. Van de grote stad, naar de kleine badplaats die bijna het hele jaar door bol staat van de toeristen. Niet meer slapen in een vertrouwde kamer, maar daarentegen pitten in een ‘hok’ met 16 bedden en dus ook 16x kans op snurkers! Alhoewel we heerlijk gesurft, gekanoed, gewandeld en genoten hebben van het strand, hadden we onze eerste dagen veel last van heimwee naar Sydney...en was het raar om weer ‘on the road’ te zijn.
Onze tweede stop bracht daar verandering in. Wat heerlijk om weer in een stad, Brisbane dit keer, te zijn. Australiers zijn dol op water! Het is dan ook opvallend dat veel plaatsen (waaronder Brisbane) hun eigen lagoon – een aangelegde oase voorzien van strand en zwembadwater- creeeren.
Tijdens onze reis hebben we verschillende hoogtepunten mogen ervaren. De oostkust kent vele prachtige stranden en baaien en wordt omringt door enorm veel eilanden. Onze Fraser trip was kenmerkend voor de schoonheid van Australie. Fraser is het grootste zandeiland ter wereld en is daarom alleen per 4 wheel drive begaanbaar. Hoewel we dachten dat we zelf rijdend het eiland met een gids per 4 wheel drive zouden verkennen, bleek onze tour iets anders in elkaar te steken. Zo werden we twee dagen rondgereden in een soort van omgebouwde bus. Daarnaast geen kamperen tussen de lokale hond ‘de Dingo’s’ voor ons, maar een heerlijk bed in het resort op het eiland. Hoogtepunten op Fraser: zonnen op 1 van de mooiste witte stranden van australie, bubbelen in de natuurlijke Champagne Pool, Kilometers over het strand rijden op weg naar een oud schipwrak en bovenal heerlijk genoten van al het lekkere eten (lees: mexicaans buffet, homemade pizza’s en een saladebar met enorm veel keus).
Iets later op onze trip hebben we een andere fantastische tour gehad, namelijk die naar de Whitsundays! Alhoewel deze trip niet zo liep als verwacht, was hij prachtig. Onze eerste dag was echt een pechdag: sleutel kwijtgeraakt, bus gemist, taxi verkeerd gereden, slippers en handdoek gejat, rijst vergeten, geen normaal kookgerei, bbq kapot, giftige slang gespot bij onze kamer en een druppelende douche. De tweede dag van onze tour kunnen we omschrijven met 1 woord: regen.... En ja, als je verblijft op een resort dat volledig is ingericht op zonnig weer, is dat even aanpassen...maar gelukkig hebben we ons met verschillende spelletjes, film ed nog goed weten te vermaken. Hoogtepunt van onze trip door de whitsundays was het snorkelen boven ‘the great barrier reef’! Wat een mooie onderwater wereld: gekleurd koraal, en vissen met de meest uiteenlopende kleuren en maten. Alhoewel het soms een beetje ‘eng’ was wat je tegen zou gaan komen, had het rif ook een rustgevende werking. Een ander hoogtepunt was het bezoek aan ‘whitehaven beach’: het witste strand van Australia.
Tijdens onze trip hebben we, tot ons geluk, een aantal Aussie dieren mogen spotten: zoals Koala’s tijdens onze trip in Brisbane (helaas niet in de vrije natuur), kangaroos tijdens onze motortour rondom Agnes Water, Rifhaai terwijl we aan het snorkelen waren in Cairns, Schilpadden gespot op verschillende plekken, Cassowary –soort gekleurde struisvogel- in de jungle Cape Tribulation, evenals giftige slangen en enorme spinnen en tot slot de krokodil in de Zoo (en een glimp van eentje tijdens onze riviercruise op de daintree river).
Dit jaar hebben wij de feestdagen een beetje anders gevierd dan gebruikelijk. Onze eerste kerstdag bestond uit lekker relaxen bij de lagoon in Airlie Beach om vervolgens daar ’s avonds te genieten van een heerlijke bbq! Tweede kerstdag hebben we doorgebracht op een katamaran die ons voerde naar Whitehaven beach. Nieuw jaar hebben we doorgebracht in Cairns. Eerst heerlijk gegeten met een aantal vrienden uit Sydney om vervolgens te genieten van het prachtige vuurwerk en een stapavond in backpacker paradise ‘Gilligans’. Kortom geslaagd!
Inmiddels zijn we al op Bali verbleven, en hebben we daar genoten van ons prachtige verblijf @ Jeda Villa.. En momenteel zijn we in de grootste stad van Thailand; Bangkok! We maken hier wat me... Wordt vervolgd....
Dikke knuffel van ons xx

• 21 Januari 2013 - 19:50

Martin Timmer:

hoi Femy,

wat een verhaal weer, bijna te veel voor mij om te lezen haha, veel plezier nog en hopelijk zien we ooit nog eens terug hihi

groet martin

• 21 Januari 2013 - 22:03

Anne-dike:

Hallo weer een prachtig verhaal ik heb hier weer van genoten. de cultuurverschillen alweer te boven ? groetjes xxxxxxxxxxxxx

• 22 Januari 2013 - 10:43

Lies:

Wat een reis, wat een reis... ik hoop dat ik ooit jullie reis mag maken, want wat een avontuur in een relatief korte tijd! Veel tegenstellingen zo te lezen van omgeving, cultuur, sfeer etc. Geniet van alles moois om je heen en van al die verschillende landen. Dikke knuffel!

• 22 Januari 2013 - 13:32

Marijke:

Hoi Femy
    Ja hoor prachtig om te lezen het gaat jullie goed
    hier nog steeds veel sneeuw en frissjes maar nog geen elfstentocht
    groet Alex en Marijke