'Dat is niet nodig hoor' - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Femy Timmer - WaarBenJij.nu 'Dat is niet nodig hoor' - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Femy Timmer - WaarBenJij.nu

'Dat is niet nodig hoor'

Blijf op de hoogte en volg Femy

22 Augustus 2012 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hierbij een verslag van ons avontuur in Nieuw Zeeland!
Het was een behoorlijke omgekeerde cultuurschock, aangezien alles precies omgekeerd was in vergelijking met Zuid Amerika. Het eerste wat ons opviel was de luxe, en het feit dat alles goed geregeld was. Nadat we onze bagage door de check brachten, en ons afvroegen waar ons aangifteformulier was gebleven, hoorde wat bekends. "Ooh, die heb je niet meer nodig hoor", zei de douanier, wijzend naar het formulier. In het Nederlands ja. Typerend voor Nieuw Zeeland: het voelt weer een beetje zoals thuis; heel bekend maar toch ook anders, en dat aan de andere kant van de wereld.

3 aug. Aankomst Nieuw Zeeland
Na een vlucht van 13 uur van Santiago naar Auckland, een paar uur wachten op het vliegveld en een binnenlandse vlucht van 1,5 uur kwamen we rond 12-en aan in Christchurch. Erg vermoeid werden we opgepikt door een busje van Ace Rentals die ons naar het depot bracht waar we onze huurauto konden oppikken. Na een cursusje "sneeuwketting aanbrengen" (het is hier immers winter), konden we op weg naar onze eerste bestemming, Greymouth. Wel even wennen om weer in een automaat te rijden en at the wrong side of the road. De weg naar Greymouth ging door de prachtige 'Arthur's Pass'. Het wat ruige landschap deed ons erg aan Schotland denken. Vooral omdat de bergen af en toe half in de wolken hingen. Moe maar voldaan kwamen we aan in een heelijk warm hostel (wat een verschil met Zuid Amerika) waar we homemade scones kregen, heerlijk! Hoewel we 's avonds op een normaal tijdstip naar bed gingen, werden we beide rond 3 uur wakker en waren we aardig wakker (Jetlag;-)). Margriet kon gelukkig weer in slaap vallen maar Femy heeft de rest van de nacht wakker gelegen.

4 aug. Pancake Rocks
Vandaag met 2 jongens die we in het hostel ontmoet hebben, langs de westkust gereden om de pancake rocks te bewonderen. Deze rotsen lijken op een stapel pannekoeken, welke door de erosie zo gevormd zijn. 's Middags in ons bakkie naar Franz Josef gereden, een van de natste plaatsjes in NZ. En ja, ook wij hadden regen! Wederom in een warm hostel verbleven. Beide moeten we nog wel erg wennen aan het feit dat we weer zoveel luxe om ons heen hebben. De contrasten qua weer, mensen, gevoel en luxe zijn zo groot dat we erg moeten wennen. En eigenlijk missen we het avontuur van Zuid Amerika een beetje...

5 aug. Franz Josef Glacier
's Ochtends een wandeling gemaakt naar de Franz Josef Glacier. 's Middags weer een lange tocht, richting Queenstown, in de auto gemaakt. Hoewel we veel in de auto zitten, genieten we vollop van de prachtige natuur! In Queenstown vertelde ze dat we geluk hadden dat we nog een plekje konden bemachtigen in een van de hostels omdat het op dit moment hoogseizoen is. Wij keken een beetje verbaasd...winter en hoogseizoen? Toen vertelde ze dat Queenstown een van de skigebieden van NZ is.

6 aug. Queenstown
Lekker rustig aan gedaan en genoten van het prachtige weer. Onze timing blijkt telkens aardig goed te zijn. Als we rijden is het vaak wat minder weer (bewolkt en wat regen) en als we wat gaan doen is het vaak zonnig! Queenstown heeft een prachtige ligging; aan het water met op de achtergrond bergen. Echt een plaatje! Wel hadden we verwacht dat er meer mensen zouden wonen, omdat we onderweg al veel over de stad hadden gehoord. De stad is met z'n +/- 20.000 inwoners zeker niet groot...

7 aug. Milford Sound
Vroeg uit bed, want deze dag stond het bezoeken van de Milford Sound op het programma. Na een prachtige 4 uur durende autorit, zijn we rond 13.00 op de boot gestapt. Met de boot zijn we de hele fjord doorgevaren tot aan de Tasman zee. Veel watervallen gezien. De Tasman zee was aardig ruig...zelfs met onze grote boot voelde je de golven zo goed, dat we letterlijk stonden te dansen op de boot. Achteraf hoorden we dat er een documentaire bestaat van een man die in zijn eentje per cayak de Tasmanzee heeft overgestoken (van Australie naar Milford Sound). Slechts 30 kilometer voor de Milford Sound is de man verdwenen. Enkel zijn kayak is teruggevonden...zeker een documentaire om eens te bekijken! 's Avonds geslapen in het kleine plaatsje Te Anau

8 aug. Dunedin
Vandaag richting Dunedin gereden en in ons hostel even alle e-mails bijgewerkt. In tegenstelling tot alle hostels, hoefde je in dit hostel niet te betalen voor het internet. En dat is erg fijn! Verder genoten van de Olympische spelen die hier van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat worden uitgezonden.

9 aug.
Dunedin bevalt zo goed dat we hier nog even blijven. Aangezien het zonnetje goed haar best deed door te breken, zijn we naar Tunnel Beach gereden. Een prachtig stuk kustlijn met helder blauw water. Ook hebben we eens even bekeken hoe de Nederlandse afvaardiging van de Rabobank eruit ziet. Tevreden met een nieuwe Random Reader (die van Femy was kapot gegaan), en een prachtige pet van de Rabobank, liepen we het pand weer uit. Verder lekker gerelaxt in het warme hostel met de Olympische spelen op tv.

10 aug. Dunedin - Lake Tekapo
Deze dag bestond vooral uit veel in de auto zitten, aangezien het best een eindje rijden was. Het links rijden met ons rode automaatje went steeds meer. Onderhand is de jetlag ook een beetje aan het wegebben, maar we missen Zuid Amerika nog steeds.

11 aug. Lake Tekapo - Mount Cook
In de mist vertrokken we richting Mount Cook, ook wel bekend als Mount Doom in de film van de Lord of the Rings. Gelukkig was het weer daar beter, zodat we onze 3-urige wandeltocht konden beginnen. Een prachtige tocht door de natuur bracht ons bij het begin van een gletsjer met op de achtergrond Mount Cook. Even op de foto met een cookie/koekje en onze dag kon niet meer stuk.

12-13-14 aug. Akaroa
Na een warme nacht (Aziaten houden van sauna's op hun kamer, wij niet) vervolgden we onze reis weer in de richting van Christchurch. Daar nog even naar de supermarkt (blijf ook altijd een avontuur) en daarna door naar het schiereiland met het pittoreske plaatsje Akaroa. Helaas was het niet zo pittoresk meer, aangezien het stortregende en we vrij weinig van de omgeving zagen. Nog even hebben we ons afgevraagd of we uberhaupt wel naar een schiereiland moeten gaan zo vlak voor onze volgende vliegreis, maar een beetje risico moet je af en toe nemen ;-) En dat hebben we gemerkt. Akaroa haalden we, maar daarna stopte het niet met regenen maar het werd alleen maar erger. Overstromingen, wegverzakkingen en zwemmende bomen zorgden ervoor dat de (enige) weg geblokkeerd werd. We konden niet meer terug naar Christchurch konden, terwijl we de volgende dag toch echt richting Sydney zouden vliegen. Met hoop op zege begonnen we 14 Aug aan de weg terug, terwijl die eigenlijk nog officieel geblokkeerd was. Na hier en daar wat verzakkingen, bomen, stroompjes en wegwerkers tegen te zijn gekomen, kwamen we aan in Christchurch. Pffff, gelukkig.. gehaald. De auto weggebracht (jaja, nog helemaal in tact :P) en op het vliegveld nog even onze laatste Nieuw Zeelandse dollars weggegeten. Sydney, here we come!

• 22 Augustus 2012 - 08:01

Lies:

Heerlijk verhaal.. kan me voorstellen dat jullie Zuid-Amerika missen, maar toch goed dat jullie NZ ook zoveel mogelijk hebben leren kennen en daar hebben genoten:-) Maareh, niet eens even op de skies gestaan? En ben nu wel benieuwd waarom boodschappen doen in de supermarkt een avontuur is!
    Kijk uit naar jullie volgende verhaal... Xxx

• 22 Augustus 2012 - 09:51

Carleen:

He Feem!

Zoals ik het lees hebben jullie prachtige dingen gezien en gedaan in NZ, maar kriebelt Zuid-Amerika toch meer. Luxe hoeft niet te betekenen dat iets beter is ;) Hoe is het verder eigenlijk met het eten? Veel andere producten of valt dat mee. Veel plezier in Sydney!

• 22 Augustus 2012 - 13:41

Eline:

He Femy!

Wat leuk om weer te lezen wat je allemaal aan het doen bent. Fijn dat NZ is bevallen. Ik denk dat je genoeg indrukken krijgt...en wat gaat het toch snel....in een aantal maanden heb je al zoveel dingen gezien en gedaan. Gelukkig mogen wij daar van meegenieten.
    Geniet in Sydney.

Dikke kus.. x

• 22 Augustus 2012 - 22:45

Leonie Kleine Koerkamp:

Hai Feem,

Wat een verhalen weer,
    Leuk allemaal hoor, jullie zien wel heel veel van de landen die jullie bezoeken.
    Nu zijn jullie in Sydney, daar hebben we al een aantal keren contact gehad maar ik weet helemaal niet hoelang jullie hier nu blijven en wanneer trekken jullie het land door?

Geniet ervan!!

Liefs Leonie

• 23 Augustus 2012 - 14:15

Anne-dike:

weer een prachtig verhaal, blijf genieten!!

• 23 Augustus 2012 - 19:34

Dorien:

Hoi, Femy en Margriet,
    Jullie gaan wel met een sneltreinvaart hoor, voor je het weet ben je weer in Holland en ben je net als wij weer aan vakantie toe. :-)
    Zijn nog maar een week aan t werk :-0

Take it easy and enjoy the moment!

• 27 Augustus 2012 - 12:17

Ilona :

Heee liefe feemster en magriet,

Leuk verhaal!
    Ik ben voor elke 5 dagen zo'n verhaal :)
    Ben benieuwd of het werk zoeken inmiddels een beetje lukt. Wel fijn dat je het zo geregeld hebt inmiddels nu met het hostel.
    Keep up the good work and enjoy!

x

• 11 Oktober 2012 - 13:48

Ilona :

Tjuuuss, zak ik hier ff door de grond.
    Dacht even kijken of je al een nieuw verhaal hebt, zie ik dat ik LieFe feemster en magriet al heb geschreven..
    Was toen vast nog niet helemaal wakker..

kus